AkuDiaDanKenangan

Jumaat, 21 September 2012

Lumrah Alam Pertunangan

Assalamualaikum . 
sudah hampir 2 minggu aku tak 
menaip . Rindu rasa nya mahu menaip 
disini .

Harinie 21 September 2012 
genap 5 bulan aku jadi tunangan orang .
lagi 5 bulan untuk mencecah setahun ,
dah macam-macam dugaan yang 
aku lalui .
Dulu dengar saja orang mahu 
bertunang
aku yang beria-ria sangat 
tapi bila dah pun jadi tunang 
orang rasa sesak nafas nie
bila dugaan datang 
menerjah .
Bila teringat pula kata-kata 
orang tua dahulu
lebih baik kawin 
daripada bertunang .
Kerana dalam proses
bertunang macam-macam 
kita kena tempuhi .
Kadang-kadang tuh 
rasa macam nak cepat saja 
kawin , dah tak tahan lagi 
aku menanggung kesengsaraan 
nie .
Sudah nak putus rasa nyawa 
bila dugaan datang 
dalam ikatan kami .
Kadang-kadang itu datang perasaan 
give up !
Tapi bila di fikirkan balik
tentang mr.tunang
ada pulak timbul rasa kesian .
Tapi dirinya tak pernah memahami
tentang perasaan ini .
Apa boleh buat hati orang 
tak kan kita nak paksa untuk fahami kita kan ?
Tapi walau macam mana pun 
aku kena tabah dan banyak-banyakkan 
bersabar menempuhi semua ini .
Inilah dikata 
dugaan orang bertunang .
Sepanjang ikatan 
kami terjalin ,
daripada first day aku bergelar tunangan 
orang sampai lah ke harinie 
dugaan tak pernah putus-putus 
menguji kami .
Mungkin
kami ini memang telah ditakdir kan 
untuk bersama 
walau apa yang datang
sampai lah ke harinie 
ikatan kami masih lagi terjalin . 
masih tetap utuh di ikat .
Aku amat-amat bersyukur 
ke atas kurniaan 
dari yang maha esa 
kerana memberi kesabaran 
yang amat kuat 
pada diri aku dan juga mr.tunang .
Dan juga memberi aku menikmati
kebahagiaan walaupun tak sebahagia 
seperti orang lain .
Tapi alhamdllh kerana aku 
sangat beruntung 
kerana memiliki hati , cinta dan kasihsayang
seorang insan yang di amanahkan 
oleh tuhan untuk aku 
yang amat baik dan memiliki sifat-sifat 
lelaki yang tidak pernah aku temui 
selama ini .
Aku harap ikatan yang 
kami bina selama 2tahun 
akan di akhiri di jinjang pelamin 
insyallh .
Semoga tuhan merestui 
ikatan dan kasihsayang
yang kami seramkan ke 
dalam hati masing-masing .
Semoga tuhan memberikan kami 
nikmat kebahagiaan dunia dan akhirat .
Aminnnnn 

1 ulasan:

  1. Alhamdulillah, moga kekal ke akhir hayat bahkan ke syurgaNya. Memang adat bercinta, tak kisah lah tunang ke kahwin or couple skali pun mmg banyak sgt dugaan yng dtg menghujani, Allah tu syg akan hubungan korang. DIA hanya ingin menguji tahap ketahanan kerana Cinta Sejati tu kan suci? Kita yng tentukan jodoh kita, kita yng pilih..Allah hanya pastikan dia betul-2 jadi jodoh kita seperti kehendak kita. Pokok pangkal semua start dari hati kak, kalau kita yakin Allah pasti bantu. InsyaAllah~

    BalasPadam