AkuDiaDanKenangan

Khamis, 13 September 2012

Kisah Dan Tauladan >>

Assalamualaikum .
Buat pertama kalinya aku
sepanjang aku disini
baru hari ini aku mencatat
isi hati disini .
Kerana tidak dapat
menahan seribu satu kepiluan 
dihati ini
diri memaksa aku
menaip kisah ini
untuk di kongsi bersama
pembaca blog ini .

Harinie 14 september 2012 ,
sekali lagi dirini 
di lempar rasa sedih 
yang tak dapat aku tanggugkan
lagi ,
setelah bertahun-tahun aku
pendamkan dilubuk
hati kecil ini .
Dahulu aku 
terpaksa pendamkan 
segalanya di karpet hati 
tapi kini karpet 
hati ini
tidak berdaya lagi untuk ditanggung
dengan hinaan .

Mesti pembaca 
semua ingat 
diri ini yang dilempar
hinaan kan ?
bukan tapi hinaan itu 
dilemparkan @ ditujukan 
pada seorang insan 
yang aku panggil "ABAH" .
Dahulu hidupnya tak
begitu tapi
setelah dirinya 
menerima musibah @
bala dari makhluk allah 
yang tak ada hati 
dan perasaan 
dia menanggung 
sengsara sepanjang kehidupannya .
dia tak mintak untuk 
jadi sebgitu rupa 
tapi dengan takdir 
dia terpaksa menerima 
semua itu dengan 
hati yang pasrah .
12 bulan dia terlantar dihospital 
gara-gara manusia yang 
bertopengkan 
syaitan .
nyaris juga nyawanya
diragut 
tapi dengan izin allah 
alhmdlh dia kembali pulih .
tapi pulih yang tuhan izinkan
tidak lah pulih sesempurnanya .
dia terpaksa menanggung 
kesan dari ape yang pernah 
di alami 
sebelum itu .
separuh dari anggota badannya 
tidaklah seperti 
orang lain .
tubuh badannya juga
tidaklah 
berisi seperti dahulu .
dia umpama orang OKU .
walaupun begitu , 
dia masih kuat 
tulang dan kederatnya
seperti tulang besi .
setiap hari dia menanggung
segala hinaan yang di lemparkan 
oleh insan yang tak pernah 
rasa apa yang dia 
rasakan .
tamparan hebat  yang 
terima hampir setiap hari 
membuatnya menjadi kuat .
walaupun dia dihina 
tapi dia bersabar 
dan diam langsung tidak bersuara .
tapi terkadang mungkin dia 
sudah tidak dapat menahan 
rasa peritnya hinaan itu 
dia bersuara 
untuk menegakkan diri sendiri . 
kesiankan ?
macam-macam hinaan 
diterima .
terkadang itu 
aku sebagai anak 
mendengar hinaan 
itu 
terguris rasa hati dan perasaan 
dan ada kalanya menitis 
juga airmata ini .
sekiranya aku anak yang mendengar
hinaan itu pun boleh menangis 
inikan pula hati yang 
menerima hinaan itu .
tapi dia tidak pernah 
tunjuk kesedihanya
dengan linangan airmata
tapi siapa tahu 
dihati kecilnya 
dia menangis .
dia menanggung 
segalanya dengan 
sendirian .
terkadang itu bila
aku melihat diruang mata
dan wajahnya 
timbul rasa simpati 
dan kesian 
pada diri dihati ini .

dia seorang abah yang 
sesangat sempurna
dimata aku dan anak
yang lain .
sungguhpun dia begitu 
dia tetap tegas 
dengan kami 
bukan sebab dia membenci 
atau tidak menyayangi kami
tapi dia mahukan 
anak-anaknya 
jadi insan yang berguna
pada masa akan datang .
dia tidak mahu anak-anaknya 
rosak dan lalai kerana hasutan dunia .
dia seorang yang baik , berhati mulia , 
peramah dan lembut orang .
terkadang saja dia bersuara 
tapi dengan nada yang
sesangat halus .
apa-apa yang anak-anak
mahukan 
walaupun payah tapi 
dia tetap tunaikan . 
dia tidak pernah 
hampakan harapan kami anak-anaknya
cuma kami anak-anak yang tak 
pernah hargai
pengorbanannya .
teramat besar pengorbanan
yang di lakukan untuk 
kami anak-anak !

pernah aku bayangkan 
jika dia telah tiada 
suatu hari nanti 
pasti seluruh hidupku
sunyi sepi .
pasti tiada lagi 
orang yang mampu 
melakukan segalanya
untuk kami anak-anaknya .
pasti tiada lagi 
orang yang bersusah payah
dihari bahagia aku .
pasti tiada lagi 
orang yang sanggup bekorban 
untuk kami .
Ya Allah sabarnya dia 
menempuh hari-harinya
menempuh dugaan dan 
ujian tuhan unuk dia .
tabahnya dia jalani kehidupan 
yang perit dan getir .
semakin dia bersabar 
semakin mencabar 
dugaan yang dia
tanggung .

pasti dilubuk hatinya
ada perasaan 
teringin 
lakukan seperti orang laian
teringin 
jadi seperti orang lain 
teringin 
rasa dikasihi seperti 
orang lain .
walaupun begitu 
dia tetap bersyukur 
dengan apa yang 
dia dapat sekarang ini 
walaupun tak 
seindah yang di impikan 
suatu ketika dahulu .
bahagia seperti orang sekeliling 
bagi aku 
dialah idola dihati 
dan dimata ini .
dialah orang yang paling aku respect
dalam hidup aku 
dan dialah seorang ayah 
yang patut dicontohi 
oleh anak-anak . 
aku amat menyayangi 
bagi aku tiada sesiapa 
yang mampu dan dapat menggantinkan
tempatnya disisi ini .
dialah satu dalam beribu .
aku bangga mempunyai 
seorang lelaki
yang aku panggil "ABAH" .

Inilah coretan ikhlas yang aku pendemkan selama ini . tiada yang indah melainkan melihat gelak , tawa dan senyuman dari wajahnya ! 
Ikhlas Buatmu Abah ,
(HASRI BIN MAD YASA)
Seorang Abah yang  sesangat tabah dan sabar . 
I LOVE U , ABAH . 
walaupun tak bergaya
ayah, daddy, papa
baba,hubby, bapak dan abah 
korang tapi dia tetap segak
dimata kami anak-anaknya .
walaupun tak sehebat lelaki lain 
tapi kasihsayangnya 
tak dapat ditandingi .




Tiada ulasan:

Catat Ulasan